Świat informacji

Świat informacji

1920 1180 admin

Wyobraź sobie

przez jeden dzień w tygodniu zostajesz bez telewizji, telefonu oraz komputera. Siedzisz w domu, nigdzie nie wychodzisz i nie masz możliwości aby sprawdzić co w danym momencie dzieje się nie tylko w Polsce, ale również na świecie. Dzwoni klient i właśnie teraz musisz zamówić bilet na samolot do Warszawy, ale…. no właśnie… nie możesz zrobić tego do jutra, ponieważ nie masz dostępu do internetu… Czy kiedykolwiek zwróciłeś uwagę  jak ważny dla Ciebie jest dostęp do informacji w dzisiejszym świecie? A Czy kiedykolwiek przyszło Ci do głowy, że informacje należy odpowiednio selekcjonować żeby nie dać się zwariować w ich natłoku?

Przedstawię Ci jak i gdzie zacząć.

Gotowy?

W takim razie zaczynamy…

Znaczenie informacji w dzisiejszym świecie

Jest to nieuniknione, i jak zapewne doskonale  zdajesz sobie z tego sprawę, dzisiejszym światem rządzi informacja. Ten, kto posiada odpowiednie informacje, posiada władzę. Od dawna ludzie, którzy wiedzieli więcej byli w stanie wpływać na innych.

Zaczynając od azteckich kapłanów, którzy znając podstawy astronomii byli w stanie przewidzieć, kiedy, nastąpi zaćmienie słońca i na tej podstawie byli oni w stanie wpływać na resztę tłumacząc tym, że jest to gniew bogów, a kończąc na dzisiejszych firmach, które w celu osiągnięcia przewagi rynkowej inwestują coraz więcej środków w rozbudowę systemów do gromadzenia i przetwarzania danych.[1] To właśnie dlatego, Umiejętność weryfikacji informacji jest niezbędna. Aby uporządkować każdemu z Nas ten proces, zaczniemy od określenia skali, z jaką przyjdzie się nam zmierzyć.

Przebodźcowanie informacyjne

Czy wiesz, że 90% danych dostępnych na świecie dzisiaj, zostało stworzonych tylko w ostatnich dwóch latach?[2]

Serwis Domo.com roku publikuje infografikę przedstawiającą ile danych jest produkowanych przez ludzkość w trakcie każdej minuty. Jak myślisz, co takiego jest w stanie się wydarzyć w ciągu 60 sekund naszego życia?

W  2017 roku, użytkownicy w trakcie każdej minuty:

Obejrzeli 69 tysięcy godzin filmów i seriali na Netflixie

Wykonali 3 miliony zapytań do wujka Google

Opublikowali 46 tysięcy postów na Instagramie

Zrobili i podzielili się 527 tysiącami fotek na Snapchacie

Robi wrażenie?

A co gdybym Ci powiedział, że każdego miesiąca ilość informacji jaką przetwarzamy jest taka sama, jaką nasi dziadkowie przyswoili przez całe swoje życie?[3]

Niestety, ciężko byłoby się odciąć całkowicie od tego całego zalewu informacji, chyba, że idąc śladem popularnego mema:

A może rzucić to wszystko i wyjechać w Bieszczady?  

O ile pomysł wydaje się dobry, to warto wiedzieć jak wykorzystać czas spędzony w Internecie na szukaniu i przetwarzaniu, tych wartościowych informacji.I tutaj pojawia się problem. Niestety, w całym tym szumie informacyjnym, jest bardzo ciężko wychwycić te informacje, które rzeczywiście są rzetelne i z dużym prawdopodobieństwem możliwe do zaklasyfikowania, jako wartościowe.

Idąc za znaną sentencją „kto pyta nie błądzi”, możemy skorzystać z czegoś co z angielskiego można przetłumaczyć na mądrość tłumu (wisdom of the crowd). Definiuje się ją, jako sumę doświadczeń i opinii wielu osób, która w założeniu powinna być lepsza niż ta konkretnej jednostki.[4]

Dobrymi przykładami serwisów wykorzystujących mądrość tłumu mogą być serwisy takie jak:

Quora, serwis opierający się na społeczności, gdzie ludzie zarówno zadają i odpowiadają na pytania jak również moderują odpowiedzi. Na podobnych zasadach działają serwisy takie jak Stackoverflow dla programistów czy Wykop.

Innymi serwisem, który równie mocno polecam to SlideShare gdzie ludzie publikują prezentacje na najróżniejsze tematy.

Kończąc na wszystkim nam znanych YouTube, czy Wikipedii.

Jak szukać i weryfikować wiarygodność informacji?

Załóżmy, że znaleźliśmy informację, którą chcielibyśmy wykorzystać…

Jak ją zweryfikować?

Podążając za wskazówkami biblioteki uniwersytetu Georgetown,[5] podczas poszukiwań informacji w sieci warto zwrócić uwagę na kilka aspektów – przytoczę tylko kilka, natomiast serdecznie polecam się zapoznać z całą listą.

1 Autor

  •    Czy imię i nazwisko autora, współautora znajduje się na stronie?
  •    Czy jego osiągnięcia są dostępne – tutaj w domyśle link do własnej strony, profilu LinkedIn
  •    Czy Twoim zdaniem jest wiarygodny, aby wypowiadać się w danym temacie?
  •    Czy są podane informacje kontaktowe jak e-mail?

2 Obiektywność

  •    Czy informacja jest poparta faktami, czy jest opinią a może propagandą?
  •    Czy przedstawiony punkt widzenia jest obiektywny i bezstronny?
  •    Czy język używany w tekście jest wolny od skrajnych emocji?

3 Trafność

  •    Czy pojawiają się odniesienia do wykorzystanych źródeł informacji?
  •    Czy jesteś w stanie potwierdzić wiarygodność wykorzystanych informacji w innych niezależnych źródłach lub na bazie własnej wiedzy?

4 Linki

  •    Czy wykorzystane linki są powiązane z tematem?
  •    Czy linki są dalej aktywne?
  •    Do jakich źródeł odnoszą się linki?

Punktów jest o wiele więcej i tak jak wspomniałem warto zapoznać się z całym artykułem.

Do prac na uczelnie serdecznie polecam korzystać z serwisów typu Researchgate

Podsumowanie

Szukanie wartościowych informacji w sieci jest nie tylko trudne, ale również czasochłonne. Trzeba brać pod uwagę wiele czynników a i tak nie ma gwarancji, że to, co znaleźliśmy jest najlepszą z możliwych opcji, dlatego właśnie warto wyrobić w sobie nawyk wartościowania przyswajanych informacji. Ten niestety można wyrobić tylko i wyłącznie przez spędzanie czasu w sieci i szukaniu. Następnym razem, gdy zaczniesz czytać cokolwiek w sieci warto obudzić w sobie to ciekawskie dziecko, którym każdy z nas kiedyś był i zacząć pytać. W moim osobistym odczuciu, jest to  najlepszy sposób na to żeby szybko i skutecznie odnaleźć się w dzisiejszym szumie i zalewie informacji a tym samym czerpać z tego, co najlepsze Internet ma nam do zaoferowania.

Chętnie usłyszę Twoją opinię na temat tego wpisu i odpowiem na pytania.

Zapraszam do kontaktu pod mortka.jakub@gmail.com

Zapisz się do naszego Newslettera, aby otrzymywać informacje o blogach, eventach oraz darmowe prezenty!

[1] https://www.forbes.com/sites/louiscolumbus/2018/02/13/60-of-cios-predict-spending-on-analytics-will-increase-this-year/#4e50711f1720
[2] https://www.domo.com/news/press/domo-releases-annual-data-never-sleeps-infographic
[3] http://www.psychologia-spoleczna.pl/porady/1506-w-morzu-informacji.html
[4] https://en.wikipedia.org/wiki/The_Wisdom_of_Crowds
[5] https://www.library.georgetown.edu/tutorials/research-guides/evaluating-internet-content

Leave a Reply

%d bloggers like this: