Oczekiwania rodzica

Oczekiwania rodzica

1920 1280 admin

Oczywiste jest, że za każdym razem kiedy posyłamy Nasze dzieci na zajęcia, które mają dodatkowo wspomóc naukę Naszej pociechy, w Naszej głowie rodzą się oczekiwania. Dzisiaj chciałabym porozmawiać na ten temat i wyjaśnić oraz pokazać czego powinniśmy oczekiwać od niemowlęcia, aż do momentu, w którym ukończy ono 5 lat.

Jak zapewne wszyscy doskonale zdajemy sobie z tego sprawę, rozwój językowy dziecka połączony jest z rozwojem tego młodego człowieka na kilku dodatkowych płaszczyznach, w które wlicza się płaszczyznę emocjonalną, fizyczną oraz społeczną. Nie możemy o tym zapomnieć zarówno podczas procesu poznawania języka ojczystego, jak i języka obcego. Co więcej, jeżeli nauka języka obcego będzie prowadzona na takich mechanizmach i w taki sposób w jaki dziecko pozyskuje wiedzę w języku ojczystym, to nie będzie miało ono problemu z przyswojeniem języka obcego.

Rozwój każdego dziecka, jest bardzo indywidualny, dlatego ogromnym błędem jest porównywanie dzieci między sobą i jeżeli ktoś na tym opiera swoje obserwacje, to tak naprawdę krzywdzi dziecko jeżeli dziecko nie odbiega w dużej mierze od swojej grupy wiekowej. Nie ważne, że Krzyś rozwija się szybciej niż Zosia. Ważne jest, że Zosia również się rozwija i ma prawo rozwijać się w swoim własnym tempie.

Podstawy językowe dotyczące mówienia, słuchania oraz czytania są kształtowane bardzo wcześnie już w domu, z rodzicami. Pamiętasz pewnie, że Twoje kilkumiesięczne dziecko było w stanie wymówić swoje pierwsze sylaby, ale jakiś czas wcześniej nauczyło się rozpoznawać dźwięki. Wie kiedy mówi mama, a kiedy tata, babcia, czy brat. To są właśnie pierwsze kroki, które dziecko stawia aby nauczyć się mówić.

Jeżeli chcesz pomóc dziecku w nauce, mów do niego, śpiewaj mu różnego rodzaju rymowanki czy też wierszyki. To nieprawda, że nie powinniśmy mówić dużo do dzieci. Pomimo tego, że nie czeka na Nas żadna reakcja ze strony dziecka, to jeżeli chcesz mu pomóc: mów, mów i jeszcze raz mów. To zaprocentuje w przyszłości.

Jak już mamy za sobą pierwsze i pewnie huczne urodziny malucha, to teraz musimy się skupić na tym, co właśnie najmocniej rozwija się u dziecka po 12 roku życia. W tym momencie priorytetem jest to aby nauczyć się porozumiewać z otaczającą go rzeczywistością. To właśnie jest ten moment kiedy dziecko rozumie bardzo dużo z tego co do niego mówimy, ale nadal na nasze zdanie lub dwa, odpowiada jednym słowem. Tutaj jesteśmy odpowiedzialni za to, aby stymulować językowy rozwój tego młodego człowieka. Rodzic, czy też nauczyciel, jeżeli dziecko już uczęszcza do żłobka lub przedszkola powinien umożliwić kontakt z nowym słownictwem. Idealnie będzie, jeżeli to odkrywanie języka będzie dla dziecka czymś ciekawym oraz atrakcyjnym.

Zacznij puszczać w domu proste angielskie piosenki, najlepiej takie które są bardzo rytmiczne, a śpiewane wersy są co jakiś czas powtarzane. Niech angielski stanie się tłem działania. Tak jak czasami potrafi polska telewizja lecieć w tle godzinami, niech od dzisiaj leci angielska:

Dzieci w wieku 2-3 lata

Zazwyczaj nasze trzylatki już mówią. Czasami jest nawet tak, że nie mogą przestać ;). Osobiście uważam, że najważniejszą rzeczą, o której należy tutaj pamiętać jest fakt aby nie zwracać się do dzieci zniekształconym językiem. Oznacza to, że wszystkie Czieść, zieby, cieba itp znikają, a zostają zastąpione poprawnym językiem. Dziecko naśladuje ten język, którym do nich mówimy, więc to od nas zależy co zostanie im podane. To również jest ten moment, kiedy należy zacząć rozmowę na temat emocji. Dziecko powinno umieć wyrażać smutek np. po utracie misia, czy też radość na widok taty wracającego z pracy do domu. To bardzo ważne, aby to właśnie ten młody człowiek umiał identyfikować i nazywać te emocje, które mu towarzyszą. Emocje będą mu bardzo potrzebne w dalszej części nauki języka obcego.

Dzieci w wieku 3-5 lat

Teraz przyszedł czas na dostosowywanie form nauki języka obcego do ogólnego rozwoju naszej pociechy.  W tym okresie, dzieci już są w stanie samodzielnie wymyślać własne zabawy i bawić się razem ze swoimi rówieśnikami. To ten moment kiedy pojawia się bardzo dużo pytań po stronie dzieci. Emocje nie są im obce. Zaczynają rozumieć pojęcie sprawiedliwości. Co więcej, dziecko zaczyna poszerzać swoje otoczenie. Coraz więcej czasu spędza w przedszkolu, z grupą rówieśników, zaczyna się bardzo mocno interesować tym co je otacza. Poziom koncentracji wzrasta, tworzą własne prace plastyczne i chętniej pracują samodzielnie. Czy zauważyłeś, że podczas czytania różnego rodzaju bajek oraz baśni u Twojego dziecka rozwija się odpowiedzialność oraz świadomość tego co robi? Jestem pewna, że na tym etapie rozwoju, dziecko potrafi również zrozumieć morał danej bajki.

To bardzo dobry moment na naukę liczenia od 1-10. Świetnie też się sprawdzi poznawanie kolorów. Nie ma żadnych przeszkód, aby dziecko zaczęło również tworzyć swoje pierwsze krótkie wypowiedzi np: It is red. I can see a dog. Dzieci w tym wieku są już gotowe na poznanie alfabetu. Mogą również tutaj rozpocząć naukę pisania.

Jak widzimy, jest wiele czynności, które możemy rozpocząć jeszcze w domu, aby nauka języka obcego nie była dla dziecka koszmarem. Oczywiście ważne jest, aby praca na linii rodzic- nauczyciel była zarówno oparta na partnerstwie jak i spójna.

Zapisz się do naszego Newslettera, aby otrzymywać informacje o blogach, eventach oraz darmowe prezenty!

Leave a Reply

%d bloggers like this: