Dlaczego nie wkładam myślenia wizualnego i sketchnotingu do jednego worka?

Dlaczego nie wkładam myślenia wizualnego i sketchnotingu do jednego worka?

1920 1260 admin

Rozejrzyj się dookoła siebie. Spójrz na ludzi, którzy Cię otaczają na co dzień. Usiądź na chwilę i poobserwuj otaczający Cię świat, a potem zastanów się nad umiejętnościami, które już na ten moment są od nas wymagane, a jakie będą kiedy nasze dzieci pójdą w świat. Nasze, czyli te, które codziennie przychodzą do Ciebie na zajęcia. Te, które w pierwszej klasie szkoły podstawowej są tak bardzo otwarte na wchłanianie nowej wiedzy, posiadają setki pytań, chcą zrozumieć otaczający je świat. A czy my go rozumiemy? Z pewnością zdajesz sobie sprawę z faktu, że jest wiele rzeczy, których ludzki mózg nigdy nie pojmie, natomiast jest też bardzo dużo tych, na które my jako nauczyciele mamy wpływ.

Jestem jedną z tych, które uważają, że nauczyciel jest jedną z najważniejszych osób jakie młody człowiek spotyka na swojej drodze. Sama doskonale pamiętam ilu takich weszło do mojego życia i zostawiło w nim niesamowicie pozytywny ślad. Moja pierwsza podróż do Londynu w wieku 16 lat nie odbyłaby się gdyby nie pomoc mojej ukochanej pani od języka polskiego. Może kiedyś się spotkamy i będę miała okazję opowiedzieć Ci to przygodę na żywo.

czy to szkoła państwowa, czy prywatna, czy też uczelnia, albo szkolenia z danej dziedziny, bardzo ważne jest aby nigdy z oczu nie zginął nam uczeń. Moim zdaniem, to właśnie ta postać jest tutaj najważniejszą osobą, o której nigdy nie powinniśmy zapomnieć. No, ale wróćmy do tego otaczającego nas świata.

Wszystko dookoła nas rozwija się i zmienia z zawrotną prędkością. Od naszych uczniów będzie wymagane aby potrafili pokazać, że coś dogłębnie rozumieją, potrafią myśleć krytycznie, są w stanie efektywnie rozwiązywać problemy, słuchać tak żeby usłyszeć oraz mówić i pisać z przekonaniem o wartości własnej wypowiedzi.  W żadnym z tych przypadków na nic im przyjdzie uczenie się czegokolwiek na pamięć. W tej całej nauce to chodzi o takie szerokie zrozumienie tego czego się aktualnie uczą, samo rozwiązanie niczego nie przyniesie, ponieważ będą proszeni o wyjaśnianie procesu, których ich do niego doprowadził, aby móc potem rozwiązać inny problem, ale idąc tą samą lub podobną ścieżką myślenia. Uczeń nie powinien tylko gromadzić informacji, ale powinien być w stanie przełożyć swoją wiedzę na działanie zarówno w klasie jak i na zewnątrz. Tutaj nie chodzi o prezentowanie prac pisemnych przed całą klasą, a o to, abyś Ty drogi uczniu wyszedł ze szkoły i wiedział jak się uczyć.


      Jak pomóc naszym uczniom w osiągnięciu tego rozwoju, który przez bardzo długi czas został spychany na margines zeszytów?

Mam nadzieję, że częściowo uda mi się to opisać tutaj, a będę starała się to zrobić w oparciu o strategie myślenia wizualnego, które ja osobiście uwielbiam stosować, ponieważ widzę jakie efekty przynosi jego obecność w mojej pracy z uczniami.  Myślenie wizualne pozwoli Ci się rozwinąć jako nauczycielowi oraz sprawi, że wyniki uczniów w nauce będą o niebo lepsze.

Poprzez wprowadzenie myślenia wizualnego na zajęciach i to nie tylko językowych (myślenie wizualne można stosować na każdym przedmiocie), nauczyciele budują lekcje w oparciu o elementy sztuki. To doświadczenie powinno być bazą, na której możemy tworzyć dalej. Wyobraź sobie, że obraz to Twoja działka. Teraz właśnie Ty możesz wybudować na niej najpiękniejszy i najwspanialszy dom o jakim kiedykolwiek marzyłaś lub marzyłeś


                             Dlaczego?

Bo będzie on Twój.

Taki jaki chcesz i taki jakiego nikt nigdy Ci nie odbierze. Wystarczy, że wprowadzimy do swoich wypowiedzi odpowiednio dobrane i skalibrowane, ale zarówno proste pytania. Prowadzenie zajęć w taki sposób pozwoli Twoim uczniom na rozwój osobisty, ale także grupowy.

Ujmując to bardzo prosto, nauczyciele, którzy stosują strategie myślenia wizualnego są w stanie podnieść ilościowy współudział uczniów podczas lekcji. Zaangażowanie uczniów rośnie jednocześnie pogłębiając ich myślenie, zdolności językowe, wzbogaca umiejętności pisania i czytania, wypowiedzi stają się obrazowe.

Dlaczego jestem tak bardzo mocno przekonana o sile myślenia wizualnego? Sama się tak uczyłam, ostatnie kilka lat obserwowałam w tym procesie swoich uczniów, czytam bardzo dużo publikacji na ten temat. Rozmawiam z nauczycielami nie tylko w Polsce, ale i na całym świecie. Postaram się tutaj podzielić z Wami tą wiedzą w najlepszy możliwy sposób oraz tak obrazowo, jak się tylko da.

Pamiętasz jakąkolwiek  wizytę w muzeum lub galerii sztuki? Chodzenie od sali do sali, oglądanie obrazów… Czy po takiej wizycie zostawało coś w głowie? Czułeś, że wychodzisz bogatszy o doświadczenie lub nową wiedzę? Zapewne było wiele takich wyjść, po których wiele pamiętałeś, ale znajdą się pewnie też takie, które niekoniecznie zmieniły coś w Twoim życiu. Dlaczego?

Samo patrzenie nie przyniesie założonego efektu. Gdy tylko patrzymy na obraz, wyraz, tekst, wyrażenie, frazę czy wzór niczego nie zmienia w naszym rozumowaniu, nie powoduje głębokiego zrozumienia i zgłębienia tematu. Dopiero kiedy zaczynamy zadawać pytania, zaczynamy myśleć, kiedy zaczynamy myśleć, włączamy analizę, w momencie kiedy zaczynamy analizować, kwestionować, powątpiewać zaczynamy doświadczać, a kiedy doświadczamy, to nauka przychodzi samoistnie. Naprawdę nie potrzeba wiele, aby umiejętnie aktywować zapał do uczenia się.

Wyobraź sobie teraz rozmowę, powiedzmy, że spotykamy się na jednym z moich szkoleń, lekcji, albo po prostu na kawie. Pytania, które z pewnością usłyszałbyś ode mnie brzmią następująco:

– Czy Twoje nauczanie doprowadza do zmiany?

– Czy uczeń wychodząc z Twoich zajęć jest bogatszy o rzeczy, których nie wiedział zanim tam wszedł?

Nie musimy się widzieć twarzą w twarz żebyś mógł odpowiedzieć sobie na te pytania. Znajdź chwilę dla siebie, zrób sobie herbatę, kakao, albo wypij lampkę wina. Zapisz te pytania na kartce i rozrysuj swoje odpowiedzi. Jeżeli chcesz abyśmy uruchomiły machinę myślenia wizualnego, powinieneś być przygotowany na zmianę. Czy jest łatwa? Wydaje mi się, że żadna zmiana nie jest łatwa, ale obiecuję Ci, że to będzie bardzo pozytywne doświadczenie zarówno dla Ciebie jak i dla Twoich uczniów.


Dlaczego rozróżniam myślenie wizualne od sketchnotingu?

Moim zdaniem, proces myślenia wizualnego zostaje uruchomiony w głowie dużo wcześniej zanim ręka z pisakiem zdąży dotknąć papieru. Jednym z przykładów implementacji myślenia wizualnego był proces wprowadzenia go w muzeum MoMa w Nowym Jorku. Przez jakiś czas, muzeum to oferowało różnego rodzaju programy edukacyjne dla zwiedzających. To co zostało zauważone, to fakt, że ludzie zwiedzający muzeum nie zawsze byli w stanie zrozumieć obraz. Obok wielu, przechodzono wręcz obojętnie, bez żadnego zastanowienia, a to nie jest celem sztuki, tak samo jak takie podejście nie powinno być Naszym celem jak nauczycieli, czy też rodziców jeżeli edukujemy swoje dzieci w domu. Wszystko to czego uczy się Nasze dziecko, powinno odciskać ślad w jego pamięci, to właśnie wtedy informacje będą przetworzone głęboko, a dana kwestia zapadnie w pamięć, obsadzona dowolnym kontekstem sytuacyjnym. W pewnym momencie, władze muzeum zadały osobom odpowiedzialnym za edukację gości dwa pytania:

1

Gościom podobają się dodatkowe warsztaty, lekcje, broszury oraz wykłady dotyczące wystaw, ale czy Wasze nauczanie robi jakąkolwiek różnicę w ich świadomości?

2

Czy ludzie, którzy stąd wychodzą wiedzą więcej niż w momencie, w którym tutaj przyszli?

Poproszono o pomoc psycholog, która specjalizowała się w tym w jaki sposób ludzie patrzą na sztukę. Abigail Housen zebrała dane i ku niemiłemu zaskoczeniu wszystkich zebranych osób, goście muzeum nie zachowali w swoich głowach uczonych informacji, nawet zaraz po odbytym doświadczeniu ze sztuką.  To był moment, kiedy edukatorzy z muzeum zdali sobie sprawę, że ich proces nauczania nie zadziałał. Z pomocą Housen doszli do wniosku co było nie tak. Wprowadzono techniki myślenia wizualnego u gości. Oczywiście, wyniki poszły do góry. To właśnie dlatego, nie stawiam znaku równości pomiędzy myśleniem wizualnym a rysowaniem. Nikt w muzeum MoMa nie musiał rysować, żeby zacząć głęboko przetwarzać wiedzę.

Zapisz się do naszego Newslettera, aby otrzymywać informacje o blogach, eventach oraz darmowe prezenty!

Leave a Reply

%d bloggers like this: